Článek pro ženy

Když na stránky se sportovní výživou zavítají ženy a dívky, mohou mít pocit, že je těžké si vybrat mezi všemožnými produkty podporujícími růst svalů.

Většina žen hledá spíše výrobky, které jim pomohou shodit tuk, případně přispět k detoxikaci organismu nebo působit proti oxidačnímu stresu. U nás si vybere každý. Náš sortiment je nesmírně široký a cenově velmi příznivý. Neváhejte prozkoumat, co nabízíme.

V tomto článku si probereme všechny možnosti, co ženy hledají u doplňků stravy, od těch nejméně běžných k těm nejběžnějším.

- Redukce váhy

- Zmírnění premenstruačního syndromu (PMS)

- Potíže s klouby

- Zlepšení imunity

- Zlepšení vytrvalosti

- Zdravé nabírání váhy  (v případě podvýživy a poruch příjmu potravy)

- Růst svalů a síly

 

1) Redukce váhy

Kategorie suplementů, která zajímá zřejmě nejvíce žen, zvláště na začátku roku v období plnění novoročních předsevzetí a před letní sezónou. Doplňky stravy chápejte vždy jako pomocníky při vašem dalším snažení, stravování a cvičení.

O čem se vyplatí rozumně uvažovat? Základem diet je obvykle zvýšení příjmu bílkovin, které zvyšují v těle produkci tepla. Mnohým ženám dělá zvýšení přijmu bílkovin problémy a mohou jim pomoci proteinové nápoje, v dávce 20-40 g denně. V naší nabídce bude nejvhodnější rozhodovat se mezi třemi produkty. Soy Pro (vysokoprocentní protein ze sójového izolátu) vyhovuje více ženskému organismu než mužskému a vyhovuje požadavkům na vegetariánskou výživu. Whey Isolate má zase nejméně tuku ze všech syrovátkových proteinů, a je vhodný pro ty z vás, které špatně snáší laktózu. (Vhodný je zvláště po tréninku.) Night Pro z micelárního kaseinu (mléčného koncentrátu) má rovněž velmi málo tuku a vstřebává se pomalu, zasytí na 6-8 hodin (vhodný je zvláště na noc nebo delší pracovní směny, kdy nemůžete jíst). Tyto proteiny můžete přijímat samotné, nebo si je míchat do vloček místo mléka.

Do proteinů, salátů a případně pod dušené maso se vyplácí přidávat práškový lecitin a MCT olej. Jedná se o látky tukové povahy, které zlepšují metabolismus tuků v těle a pomáhají, aby se lépe využíval jako zdroj energie. Lecitin má navíc regenerační vliv na játra (snižuje hladinu cholesterolu) a vitalitu mozku. V době diet přitom játra musí zpracovávat mnoho toxických látek uvolněných při spalování podkožního tuku a při sníženém příjmu energie mozek často vykazuje horší výkonnost.

K jídlům, jež obsahují sacharidy, se vyplácí přijímat extrakt HCA z byliny Garcinia, který umožňuje lepší zpracování sacharidů (což znamená, že se budou méně ukládat v podobě tuku). Můžete využít i pokročilejší produkt Garcinia Komplex, v němž kromě HCA jsou rovněž kyselina alfa-lipoová a fenugreek, které zlepšují inzulínovou citlivost.

V nabídce máme pochopitelně i oblíbené hity Green Tea (extrakt zeleného čaje s obsahem EGCG), Green Coffee (extrakt ze zrn zelené kávy s obsahem kyseliny chlorogenové) či Karnitin. Snadným porovnání cen s naprostou většinou ostatních firem a hlavně obsahem konkrétních látek v jedné tobolce dospějete k tomu, že prodáváme levněji. Věřte, že u většiny ostatních firem si kupujete totéž, pouze v ceně výrobku platíte navíc hlavně drahé reklamní kampaně.

Specialitou v našem sortimentu jsou produkty FAT REDUXKonjac a Konjac Plus a dále Pyruvate Ca a Pyruvate Plus. FAT REDUX zvyšuje metabolismus organismu, podporuje využítí energie a spalování tuků. Konjac (neboli glukomannan či konjakový mannan) je typ extrémně bobtnavé vlákniny, která jednak vyvolává pocit sytosti a jednak snižuje cholesterol v krvi. Pyruvát je zase látkou, která se v těle podílí na základní přeměně energie (tzv. kreatin-pyruvátový cyklus). Čím efektivněji se v těle přeměňují živiny na energii, tím méně se ukládají do tukových zásob. U nás si můžete koupit konjac a pyruvát jak samostatně, nebo v kombinaci (s přívlastkem Plus) s organickými kyselinami (jablečná, citronová), jež v těle působí v tzv. Krebsově cyklu, v němž se přímo spaluje podkožní tuk. Přípravky s přívlastkem Plus se hodí více pro uživatelky s méně aktivním životním stylem.

 

2) Zmírnění premenstruačního syndromu (PMS)

Menstruační cyklus může být pro mnoho žen značně nepříjemný. Vyvolává výrazné změny nálad, plačtivost, depresi, vztek, podrážděnost a samozřejmě i fyzické bolesti, případně zácpu nebo nadýmání a zadržování vody. Těmto příznakům je možné předejít, pokud budete přinejmenším několik dní před menstruací dbát na svůj jídelníček a pitný režim. Vynechat tedy kávu a alkohol a omezit příjem bílého cukru a někdy i mléčných výrobků a jíst více celozrnného pečiva, ořechů a ryb. Pokud si chcete pomoci doplňky stravy, tak vsaďte na hořčík-magnesium (asi 400 mg dvakrát denně) a k tomu multivitaminy (a z nich především vitamín B6-pyridoxin, vitamín D), dále vápník (1-1,2 g denně) a nakonec aminokyselinu taurin (1000 mg denně). Velkou účinnost má tzv. Neptunův planktonový olej (prodávaný též pod názvem Krill) a pupalkový nebo brutnákový olej, ale ty nefungují samostatně, ale většinou jenom s výše uvedenými vitamíny a hořčíkem. Na noc lze užívat 1-3 mg melatoninu.

3) Potíže s klouby při silné fyzické zátěži nebo v pokročilejším věku

Prvním krokem je vždy snížit v potravě na úplné minimum množství bílého cukru (i skrytého v nápojích, čokoládách apod.), bílé mouky (pečivo, knedlíky, klasické těstoviny), tvrdých a plísňových sýrů a smažených potravin. Tyto potraviny způsobují záněty šlach a vazů nebo dokonce i odvápňování kostí.

Druhým krokem je přidat do jídla zdroje esenciálních mastných kyselin (omega 3 a 6) ve formě rostlinných olejů (řepkový, lněný, nebo nějaké směsky), ořechů (vlašské, mandle) a semínek (lněné, chia). Oleje do salátů, oříšky a semínka do vloček, jogurtů apod. Je možné zvýšit příjem ryb, především lososovitých ryb, tresčích jater apod. Zjednodušeně řečeno, tyto mastné kyseliny zaručují správné "promazávání" kloubů.

Z doplňků stravy se vyplácí především konzumace hydrolyzovaného kolagenu, zhruba 10 až 20 g (podle tělesné váhy a závažnosti obtíží) – a to dlouhodobě. Nejde o obyčejnou želatinu, natožpak nějaké gumové medvídky, ale skutečně naštěpené-natrávené peptidy tkání (přesněji kolagen II. typu), které mají tendenci přeměňovat se v lidském těle na stavební kameny chrupavek, kloubů a šlach. Kolagen lze přijímat v čisté (neochucené, nahořkle-kyselé) podobě, buď jako prášek nebo kapsle, nebo potom v ochucených nápojích. Ideální pro většinu dívek a žen  bude chuťově příjemný nápoj CheaPro, kde je kolagen kombinovaný s pšeničným proteinem. Pokud náhodou trpíte problémy s lepkem, můžete zkusit nápoj WheyCo, kde je kolagen kombinovaný se syrovátkovou bílkovinou. Denně by mělo stačit kolem 20-30 g/4-6 lžic prášku, rozmixovaného ve vodě a pitého vícekrát denně, ideálně tak půlhodiny před tělesnou námahou – odchodem do školy/zaměstnání/procházkou a před tréninkem.

Novotvorbě kolagenu napomáhají látky glukosamin, chondroitin a MSM, které má smysl pro jejich protizánětlivé účinky používat hlavně u akutních potížích ve zhruba měsíční intenzivní kůře, od každé látky 3 kapsle (např. stylem ráno-poledne-večer po jedné kapsli). Ženy by neměly MSM používat v době menstruace, protože způsobuje naředění a větší proudění krve.

Novotvorbě kolagenu a tvorbě kostí napomáhají i vitamíny (hlavní jsou C, E, D) obsažené v multivitaminech (v sortimentu máme dva typy). Bere se 1-3 kapsle denně, u sportovců nevadí větší dávky. Doporučované denní dávky na etiketě se píší pro nesportující populaci.

Relativními novinkami v oblasti výživy kloubů jsou svým protizánětlivým působením Curcumin, Boswelie, Ashwaganda, Koenzym Q10 a kyselina hyaluronová.

4) Zlepšení imunity

Kromě zmiňovaných jemných vláknin FOS a GOS, které zlepšují činnost střev, bude klíčový dlouhodobý příjem vitamínů (máme dva typy multivitaminů) a minerálu zinku (který máme v optimální kombinaci s mědí). Svůj rychlý efekt mohou mít aminokyseliny glutamin a glutamová kyselina (které se ukládají v poškozených sliznicích a regenerují je) a lysin, který působí v antagonismu proti argininu, jímž se živí viry. Z dlouhodobějšího hlediska mají smysl extrakty z japonských hub reishi, shiitake a maitake, které obsahují beta-glukany. Tyto japonské houby jsou výhodnější než komerčně prosazovaná hlíva ústřičná, která navíc bohužel obsahuje statiny, jež poškozují svalovou hmotu. Působení na imunitu mají i další adaptogeny jako Asgawanda a Cordyceps.

5) Zlepšení výkonnosti ve vytrvalostních sportech

Nejvíce okysličují Inosin a bylina Rhodiola, díky nim budete při sportu výrazně méně zadýchané. Při pocení se z těla vylučuje množství soli (minerálů-iontů), proto je vhodné předzásobit se ionty před výkonem a doplňovat je při výkonu. K tomu slouží jak nápoj Isotonic a AMG PreWorkout (které obsahují i sacharidy a aminokyseliny), ale i kapsle Pure Ionts (bez sacharidů). Energii ve svalech a odvádění odpadních látek zajišťuje dále kyselina alfa-lipoová (ALA). Pokud chcete zlepšovat využívání podkožního tuku jako hlavního zdroje energie při vytrvalostních aktivitách, naučte se přijímat nalačno MCT olej. (Nekombinujte jej najednou se sacharidy! Tím se použití MCT liší od strategie, kdy chcete nabírat hmotnost.) Pro vrcholové sportovce se vyplácejí vyšší dávky Pyruvátu vápenatého.

6) Zdravé nabírání váhy

Máte problémy s nabíráním váhy, což vám působí například i potíže s otěhotněním, případně sníženou imunitou, zvýšenou lámavostí kostí a podobně, nebojte se použít gainery (nápoje a kaše) plné biologicky hodnotných látek. Ideálními jsou přípravky OptiGerm 27 % a OptiGerm 40 %, které obsahují mleté ovesné vločky, rýžové a pšeničné klíčky, několik typů mléčných bílkovin, hydrolyzovaný kolagen na tvorbu kloubů a šlach a lecitin. (OptiGermy lze konzumovat jako náhražku snídaně či oběda, ve formě kaše nebo nápoje – záleží na množství přidané vody. Kaše se nemusí vařit.) Granulovaný lecitin lze doplňovat samostatně do jídel (salátů, jogurtů či omáček). Podobně se hodí přidávat do jídel (třeba i OptiGermu) MCT olej, což je speciální směs destilovaného kokosového a palmojádrového oleje. Ten v případě kombinace se sacharidy, pomáhá k nabírání váhy. Do kaší a nápojů se vyplatí přidávat jemné vlákniny FOS a GOS, které zlepšují činnost střev a vstřebávání živin – cítíte se pak po jídle lépe, jste méně nemocné, zlepší se vám pleť a v konečném důsledku pak i rozumně nabíráte na váze.

7) Růst svalů a síly

Pokud patříte ke sportovkyním, které stejně jako muži usilují o růst svalů a síly, platí pro vás víceméně stejná pravidla jako pro muže, pouze celkové dávky budou s ohledem na vaši tělesnou hmotnost o něco nižší. Ženy se nemusejí obávat, že konzumace proteinů, aminokyselin, kreatinu nebo rostlinných extraktů na zlepšování činnosti testosteronu z nich udělá rázem „mužatky“. Nabírání svalů je většinou velmi pomalý proces, který zásadně urychlují pouze anabolické steroidy, které se v žádném českém e-shopu nesmějí oficiálně prodávat.

Jinými slovy, pokud chcete legálním, zdraví bezpečným způsobem urychlit regeneraci, berte především RETIBOLIN,  aminokyselinové produkty řady AMG (Amino Muscle Growth), dále HMB, Kreatin Komplex a proteiny a gainery řady MAC (Muscle Amino Copy), které napodobují složením živin obsah lidského kosterního svalu (v sortimentu máme celkem 14 typů).  

Potřebujete poradit?

Nevíte si rady s výběrem zboží?

Pokud potřebujete poradit s výběrem zboží, tak navštivte naši poradnu.

Navštívit poradnu