Jak docílit trvale štíhlé postavy u nesportujících

Jak docílit trvale štíhlé postavy u nesportujících

                Článek je určen zejména pro ženy a dívky, protože právě ony nejčastěji řeší problém s nadváhou, která s sebou přináší nejenom zdravotní problémy, ale i psychické v podobě pocitu méněcennosti. Otázkou je: "Jak na to?".

            V první řadě je problém s pravidelností příjmu potravy. Tělo funguje jako zásobárna. Nedostává-li se tělu po delší dobu potrava, tak z prvního přijatého jídla vytvoří co největší zásobu energie na další období hladu. Období hladu rozhodně nemusí trvat dny, tělu postačí, aby se mu energie nedostávalo několik hodin a již se bude samo tzv. přepínat do úsporného režimu a vytvářet rezervy v podobě tukových zásob. Je nutné si uvědomit, že po dobu spánku tělo stále spotřebovává energii na udržení tělesného tepla, činnosti vnitřních orgánů a svalů umožňujících dýchání. Předpokládejme tedy, že spánek trvá osm hodin. Po probuzení je prvním a nejdůležitějším jídlem snídaně. Jenže snídaně je také základem problému žen s nadváhou v tom smyslu, že prostě nesnídají a vystačí si s kávou. Pokud tato situace nastane, a na základě vlastních zkušeností ze dvou manželství vím, že ženy a dívky nesnídají, tak se prodlužuje doba hladu. Prvním jídlem pak nezřídka bývá až svačina kolem desáté hodiny dopoledne, popř. oběd v poledne. A náhle se nedostává tělu energie nejenom po dobu spánku, ale i během dopoledne, což činí dalších 4-6 hodin hladu. Přičteme-li délku spánku, dostáváme se na 12-14 hodin, kdy jste tělu nedaly ani joule energie. A to je základ problému! Hlad Vás stejně donutí, abyste se najedly a jak bylo napsáno o několik řádků výše, z tohoto jídla a následujících také tělo vytvoří zásobu energie v podobě útrobního a podkožního tuku, aby se připravilo na další období bez příjmu živin. Pravidlem pro odstranění tohoto jevu je tedy řízený příjem potravy každé 3-4 hodiny. Na stejném principu pracuje tělo i s vodou. Jestliže pijete málo, tak si tělo vodu zadržuje. Výsledkem je nejenom odulý vzhled, ale také postupně se zhoršující funkce ledvin. Nedostatek vody zapříčiní větší zahuštění krve, což způsobí, že krev špatně proudí drobnými cévami a kapilárami. Navenek se to může projevit studenými končetinami v oblasti chodidel a dlaní. Tělo také není schopné ledvinami vyloučit nadbytek amoniaku, vznikající metabolickým obratem bílkovin, a ten pak snadno proniká do srdce a mozku, kde působí toxicky. Voda je také důležitá pro činnost střev a vlivem nedostatku vody snadno vzniká zácpa.

            Většina z Vás po přečtení předchozího odstavce namítne, že prostě nemůže jíst z toho důvodu, že ráno do sebe nic nedostanete a když ano, je Vám špatně, nebo zkrátka nemáte čas. Z tohoto důvodu je vhodné, abyste na přechodnou dobu užívaly potravu v tekutém stavu. Kávu ráno vypijete, můžete přece vypít i bílkoviny a sacharidy připravené v šejkru za několik destítek vteřin a  ještě dodáte tělu tolik potřebnou vodu. Zamezíte tak pocitu hladu a tělo nebude nuceno vytvářet tukové zásoby. Ve výběru vhodného produktu je důležité, aby byla splněna základní výživová kritéria. Nejenom z proteinů (bílkovin) je člověk živ, důležité jsou také sacharidy pro činnost svalů a vnitřních orgánů. Tuky hrají významnou roli ve funkci jater a správné funkci hormonálního systému. Nedostatek tuků v potravě se může projevit poruchami menzes. V případě nahrazení snídaně, by měl Vámi zakoupený doplněk stravy splňovat požadavky na dodání bílkovin, sacharidů a tuků ve správném poměru.

            Z našeho e-shopu tyto podmínky splňují výrobky Optigerm MRP 27% a Optigerm MRP 40%. Obsahují rýžové a pšeničné klíčky, ovesný extrudát, proteinové složky a lecitin jako zdroj zdravého  a tělu prospěšného tuku. Výhodou těchto MRP výrobků je možnost připravit je v hustší konzistenci v podobě kaše. Tak lze snadno v rámci zvykání na pevnou stravu postupně přecházet od podoby nápoje k hustším, kašovitým konzistencím.

            Dopolední svačinu je možné nahradit proteinovým či sacharidovým nápojem s ohledem na obtížnost Vašeho zaměstnání. Při manuální práci je přijatelnější sacharidový nápoj (gainer) pro rychlé dodání energie, což Vám zajistí výrobky MaxRapid Gain 30% a MilkyGain 30%. Pro náročnější zákaznice s požadavkem na prodloužení efektu výrobku s maximálním oddálením pocitu hladu (v provozech, kde se dbá na délku přestávky v práci, zejména u výrobních linek a na pokladnách) je vhodný výrobek MultiAbsorb Gain 25%.  Jen nezapomeňte na fakt, že svačiny by měly z energetického hlediska být asi v třetinovém množství oproti snídani, proto tomu přizpůsobte dávku Vámi vybraného výrobku. Sedavé zaměstnání neumožňuje efektivně využít energie sacharidových výrobků a pokud byste jej aplikovaly, mohlo by se stát, že budete přibírat na váze. Proteinové nápoje jsou pro ženy zaměstnané v administrativě a v jiných kancelářských profesích lepší alternativou. Z našeho sortimentu doporučuji výrobek SoyPro 91%, kde hlavní složkou je sójový izolát. Sója podporuje tvorbu nejdůležitějšího ženského pohlavního hormonu estrogenu. Produkt je lehce stravitelný, přitom má hustší konzistenci a je za přijatelnou cenu. Do cenově velmi výhodných proteinových výrobků se řadí také CheaPro 93%. Chuťově je to velmi vydařený protein, který je snadno stravitelný a splňuje požadavky na výživu kloubů a šlach, stejně jako na potřeby rychlého dodání bílkovin u sportujících žen,  což z něj činí víceúčelový produkt.

Pro potřeby redukčních diet jsme vyvinuli proteinový nápoj Premium Pro 81%, jehož výhoda tkví především ve snížení záteže ledvin, které jsou vystaveny při vyšších dávkách bílkovin z jiných zdrojů.

            Oběd by měl probíhat v klasické podobě, nejčastěji celozrnné rýže nebo těstovin, také luštěniny, kus-kus, jáhly či amarant jako příloha, s plátkem drůbežího nebo rybího masa a porcí tepelně upravené zeleniny. Vše bez omáček a sosů, jejichž energetická hodnota (tuk + mouka + smetana) často dosahuje hodnoty samotné přílohy a masa.

            Odpolední svačinu je možné opět nahradit proteinovým nápojem asi v poloviční koncentraci. Je důležité vědět, že tělo odpoledne a večer již nepotřebuje příliš velké dodávky energie v podobě sacharidů. Tímto opatřením se také zamezí ukládání nadbytečných sacharidů do tukových zásob.  Skladba jídel by měla být od rána do oběda s převahou sacharidů, až na uvedenou výjimku v podobě sedavého zaměstnání, kdežto v odpolední svačině a večeři převažuje obsah bílkovin nad obsahem sacharidů. Sacharidové zdroje přijímejte pouze v podobě zeleniny, kterou můžete doplnit i odpolední proteinový nápoj. Večeře se může skládat z masa, nebo vajec a tvrdých sýrů s porcí zeleniny.

Potřebujete poradit?

Nevíte si rady s výběrem zboží?

Pokud potřebujete poradit s výběrem zboží, tak navštivte naši poradnu.

Navštívit poradnu