Cholin a inositol ve sportu i mimo něj

                Cholin se dříve řadil mezi vitamíny skupiny B, nyní je považován za vitagen, protože se zapojuje do řady biochemických reakcí. Organismus jej nedokáže syntetizovat, pokud ve stravě chybí esenciální aminokyselina methionin. Důležitý je u organismů s rychlejším metabolismem, zejména u dětí a sportovců. Inositol se chemicky řadí mezi alkoholické cukry, nejúčinnější je jeho forma označovaná jako myo-inositol. Stejně jako cholin byl také inositol dříve označován jako vitamín skupiny B, dnes je považován za vitagen vzhledem k jeho vysoké potřebě v organismu. Inositol může být metabolizován střevní mikroflórou z fytinu, který je obsažen v rostlinách a běžně fytin přijímáme např. jako součást mouky. Cholin a inositol jsou účinné složky lecithinu. Jenže synteticky oddělené jsou z hlediska sportovní výživy účelnější z důvodu rychlejšího nástupu.

Účinky cholinu:

 - je důležitý pro nervovou a duševní činnost

- zlepšuje studijní výsledky, myšlení a celkové chování

- údajně působí proti vzniku stařeckých skvrn na kůži

- zlepšuje regeneraci jater a chrání je před škodlivými vlivy

- příznivě ovlivňuje metabolismus tuků při redukčních dietách

- snižuje hladinu tuku v játrech, působí proti tukové degeneraci jater

- aktivuje jaterní peroxisomy, čímž zlepšuje odbourávání alkoholu

- je nutný pro přenos nervových vzruchů na nervosvalové ploténce a tím zlepšuje silový i vytrvalostní výkon

- pomáhá snižovat cholesterol

            Denní potřeba u nesportující populace je 600 mg. U sportovců se spotřeba cholinu zvyšuje na dvojnásobek. Doporučené dávkování tak činí 2-3 tobolky za den. Spotřeba cholinu v organismu však může ještě stoupat při konzumaci alkoholu a rafinované stravy! V minulosti se v testech zkoušeli dávky až 10 g denně, přičemž nebyly zaznamenány žádné negativní účinky z předávkování.

Účinky inositolu:

- ukládá se v srdečním svalu, kde se použije jako zdroj energie, když je v krvi nedostatek glukózy (u vytrvalců, při zátěži nad 90 minut nebo při hladovění)

- tvoří asi čtvrtinu obsahu mitochondrií, ve kterých se spaluje tuk, tzn. při nedostatku inositolu v mitochondricích se podkožní tuk špatně spaluje a zároveň se zvyšuje hladina tuků v krvi a v játrech

- zlepšuje činnost ledvin aktivací ledvinových transamináz, které jsou zodpovědné za vychytávání aminokyselin-bílkovin z krve a tím se aminokyseliny nedostávají do moči

- inositol příznivě ovlivňuje stav kůže, vlasů a nehtů

            U nesportujících se dávkování inositolu doporučuje ve výši 1 g denně. Každý trénink zvyšuje spotřebu na dvojnásobek, takže sportovci by z dlouhodobého hlediska měli vystačit s dávkou 2 g denně. Je nutné mít na paměti, že účinky inositolu se projevují až po delší době, protože se pomaleji vstřebává. V přípravě na sérii závodů či při dosažení pozitivních účinků při redukční dietě je nutné dávkování nad 2 g denně zahájit s dostatečným předstihem. Protože účinky cholinu a inositolu se vzájemně doplňují, doporučujeme je užívat současně.

Potřebujete poradit?

Nevíte si rady s výběrem zboží?

Pokud potřebujete poradit s výběrem zboží, tak navštivte naši poradnu.

Navštívit poradnu